Τα παιδιά με
σύνδρομο Αsperger αντιλαμβάνονται τον κόσμο διαφορετικά από εμάς τους άλλους.
Συχνά πιστεύουν ότι όλα κινούνται μ’ ένα παράξενο ρυθμό. ;
Συχνά πιστεύουν ότι όλα κινούνται μ’ ένα παράξενο ρυθμό. ;
Συνήθως το παιδί με
σύνδρομο Αsperger έχει νοημοσύνη πάνω από το μέσο όρο και δεν παρουσιάζει
καθυστέρηση ούτε στο λόγο ούτε στη γνωστική του ανάπτυξη.
Το σύνδρομο εντάσσεται στην κατηγορία των αναπτυξιακών διαταραχών. Συχνά χαρακτηρίζεται ως αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας και είναι νευροβιολογικής αιτιολογίας. Συναντάται περισσότερο στα αγόρια με πιθανή αναλογία 4 αγόρια σε κάθε κορίτσι (κατ’ άλλους η αναλογία είναι 10 προς 1).
Το σύνδρομο εντάσσεται στην κατηγορία των αναπτυξιακών διαταραχών. Συχνά χαρακτηρίζεται ως αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας και είναι νευροβιολογικής αιτιολογίας. Συναντάται περισσότερο στα αγόρια με πιθανή αναλογία 4 αγόρια σε κάθε κορίτσι (κατ’ άλλους η αναλογία είναι 10 προς 1).
Το Σύνδρομο Asperger
λοιπόν είναι μια Αναπτυξιακή Διαταραχή σύμφωνα
με την οποία το παιδί παρουσιάζει:
- Δυσκολία στην κοινωνική συναλλαγή
- Προβλήματα στην εξωλεκτική επικοινωνία
- Μειονεξία αναφορικά με την κοινωνική χρήση της
γλώσσας
- Περιορισμένα ενδιαφέροντα
- Επαναλαμβανόμενες ρουτίνες
- Κινητική αδεξιότητα
Συχνά, άτομα με σύνδρομο Asperger έχουν πολλές από τις
παρακάτω συμπεριφορές.
• Καθαρή
ομιλία πριν από την ηλικία των τεσσάρων ετών. H γραμματική και το λεξιλόγιό
είναι συνήθως πολύ καλά.
• Μερικές
φορές η ομιλία είναι επιτηδευμένη και επαναληπτική.
• Η φωνή
τείνει να είναι επίπεδη και δίχως συναίσθημα.
• Η
συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό τους.
• Εμμονή
με περίπλοκα θέματα, όπως σχέδια, τον καιρό, μουσική, ιστορία, κ.τ.λ.
• Συνήθως
περιγράφονται ως εκκεντρικοί.
• Το I.Q.
(δείκτης νοημοσύνης) των ατόμων με Σύνδρομο Άσπεργκερ συνήθως καλύπτει όλα τα
επίπεδα, αλλά πολλά από αυτά τα άτομα είναι πάνω από το κανονικό επίπεδο στις
λεκτικές ικανότητες και κάτω από το κανονικό επίπεδο στις πρακτικές ικανότητες.
• Πολλά
από αυτά τα άτομα έχουν δυσλεξία, προβλήματα γραφής και δυσκολία με τα
μαθηματικά
• Έλλειψη
κοινής λογικής
• Συγκεκριμένη
σκέψη (αντίθετα με αφηρημένη σκέψη).
• Οι
κινήσεις είναι συνήθως αδέξιες και άχαρες.
• Περίεργες
μορφές αυτό-διεγερτικής συμπεριφοράς.
• Τα
αισθητηριακά προβλήματα δεν μοιάζουν να είναι τόσο έντονα όσο σε άλλες μορφές
αυτισμού.
• Έχουν
κοινωνική αντίληψη, αλλά εκδηλώνουν ακατάλληλη παλινδρομική
Τα
άτομα με σύνδρομο Asperger παρουσιάζουν
μια ποικιλία χαρακτηριστικών και η διαταραχή εκτείνεται από ελαφριά έως πολύ
σοβαρή. Παρουσιάζουν αξιοσημείωτο έλλειμμα στις κοινωνικές δεξιότητες,
δυσκολεύονται όταν συμβαίνουν αλλαγές στο περιβάλλον και προτιμούν την
μονοτονία. Πολλά άτομα με Άσπεργκερ επιζητούν την κοινωνική συναναστροφή, αλλά
δυσκολεύονται στο να αρχίσουν και να διατηρήσουν κοινωνικές σχέσεις. Αυτό τους
προκαλεί μεγάλο άγχος.
Τα άτομα με σύνδρομο Άσπεργκερ δυσκολεύονται να εκφραστούν
συναισθηματικά και κοινωνικά. Δυσκολεύονται να αντιληφθούν τη σημασία της μη
λεκτικής επικοινωνίας όπως χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου και στάση σώματος.
Δεν γνωρίζουν πότε να αρχίσουν ή να δώσουν τέλος σε μια συζήτηση. Μιλούν με
μονότονη μη εκφραστική φωνή και δεν κατανοούν εύκολα τη σημασία της αλλαγής
τόνου. Αντιλαμβάνεται τα νοήματα κυριολεκτικά και να δυσκολεύεται στην
αναγνώριση αστείων, μεταφορών και ειρωνείας. Έχουν επιφανειακά τέλειο λόγο που
όμως τείνει να είναι τυπικός και σχολαστικός.
έχουν
μια εμμονή με ρουτίνες (συγκεκριμένους τρόπους συμπεριφοράς). Ορισμένα παιδιά
για παράδειγμα μπορεί να επιμένουν να ακολουθούν πάντοτε τον ίδιο δρόμο για το
σχολείο ή να αναστατώνονται όταν γίνεται κάποια ξαφνική αλλαγή στο σχολικό
πρόγραμμα.
Συνήθως
όσοι έχουν το σύνδρομο διαθέτουν κανονικό η υψηλό δείκτη νοημοσύνης και αρκετά
από αυτά επιδεικνύουν εξαιρετικές δεξιότητες ή ταλέντα. Το λεξιλόγιό τους
μπορεί να είναι πάρα πολύ πλούσιο και μερικά παιδιά που έχουν το σύνδρομο
ακούγονται σαν μικροί καθηγητές. Όμως, ενώ η γλωσσική τους ανάπτυξη είναι
επιφανειακά κανονική, υπάρχει έλλειμμα στην πρακτική χρήση της γλώσσας. Το
πρόβλημα είναι ότι χρησιμοποιούν τη γλώσσα εξαιρετικά κυριολεκτικά και έχουν
δυσκολία να την χρησιμοποιήσουν σε κοινωνικό πλαίσιο, δηλαδή, επικοινωνιακά και
με φαντασία. Η φωνή των ατόμων με Άσπεργκερ τείνει να είναι επίπεδη και δίχως
συναίσθημα ενώ μπορεί να απουσιάζει και η κοινή λογική.
Τα
άτομα με Ασπεργκερ μπορεί να αναπτύξουν ένα έντονο, σχεδόν εμμονικό ενδιαφέρον
για κάποιο χόμπι ή απασχόληση (π.χ. συλλογές). Μερικές φορές αυτό το ενδιαφέρον
είναι ισόβιο ενώ σε άλλες περιπτώσεις ο κάθε τομέας ενδιαφέροντος
αντικαθίσταται από κάποιο άλλο συχνά ασύνδετο. Για παράδειγμα ένα άτομο με
Άσπεργκερ μπορεί να αφοσιωθεί στο να μάθει τα πάντα γύρω από τα αυτοκίνητα ή
τους υπολογιστές. Μερικοί γίνονται αυθεντίες στον τομέα με τον οποίο έχουν
επιλέξει να ασχοληθούν καθώς έχουν μια μορφή αυτοδιεγερτικής συμπεριφοράς.
Γενικά με τη κατάλληλη ενθάρρυνση τέτοια ενδιαφέροντα και ικανότητες μπορούν να
καλλιεργηθούν έτσι ώστε να αποτελέσουν πεδία σπουδής ή εργασίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου